Deze toolkit is nog in de maak en wordt in het najaar van 2023 gelanceerd.

Ethische sensitiviteit

Kennis maken met de ethische dilemma's die spelen op platformen en een eigen professionele visie ontwikkelen.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Platformpaspoort

Breng je eigen platformgebruik en de data die je deelt in beeld.

Dataselfie?

Dataselfie onderdeel laten zijn van paspoort? Bespreken met Evelien en Julia.
Click Here

Ethische stellingen

Neem positie in bij stellingen over platformen en verdedig je standpunt.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Waardenspellen

Verken ethische en publieke waarden en leer over de verschillende stacks.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Algoritmisch denken

Leer denken als een algoritme en maak kennis met het gevaar van bias.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Nudging versus manipulatie

Is beïnvloeding online geoorloofd en wanneer wordt nudging manipulatie?

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Zelf (deep) fakes maken

Zelf aan de slag met AI-tools om fake news, deepfakes en memes te maken.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Eco-footprint platformen

Wat weet jij van de impact van platformen op het klimaat? Doe de quiz!

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Verleden, heden, toekomst

Toekomst voorspellen aan de hand van het heden en verleden.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Ethisch handelen

(Ethische besluitvormingsvaardigheid) Werken met en content maken voor bestaande platformen, binnen de mogelijkheden die er nu zijn.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Manifest Mediamaker

Stel jouw waarden als mediamaker vast als stip op de horizon.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Ethische online marketing

Bedrijf online marketing met oog voor mens en klimaat.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Creëeren met Commons

Creëer met commons en voeg zelf ook waarde toe aan het publieke domein.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Inclusieve content

Leer alles over diversiteit en inclusie in contentcreatie.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Supersociale media

Stel een strategie op met socials die écht sociaal zijn en manipulatievrij.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Factchecking for All

Leer zelf nep van echt te onderscheiden met Open Source Intelligence Tools.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Eco-assessment

Onderwerp de platformen die je gebruikt aan een kritisch ecologisch assessment.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Professional van de toekomst

Maak kennis met de AI-tools en wetgeving over technologie in de EU.

Provocatypes?

Leren werken met provocatypes als onderdeel van skillset van de toekomst? Bespreken met Irene.
Click Here

Ethische creatie

Ethische keuzes bij het ontwikkelen van nieuwe digitale producten, diensten en platformen.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

The Oath of Design

Voordat je begint met het ontwerpen van een nieuw product leg je een eed af.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Ethisch fundament

De mens centraal. Ontwikkelen met publieke waarden als uitgangspunt.

Public by Design

Hier ook iets over de Public Stack? Deze opdracht is daar ook al op gebaseerd.
Click Here

Publieke verdienmodellen

Stel jouw eigen publieke verdienmodel op, passend bij de Public Stack.

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here

Ontwerpen met KEMs

Ethics by Design met de 8 verschillende Key Enabling Methodologies.

This is the heading

Hier ook oefenen met hoe je de KEMs inzet. Allemaal creatieve methoden die je moet durven uitvoeren. En ik mis daarnaast ook iets in de toolkit over het bedenken van een heel tof idee.
Click Here

Inside the Black Box

Een briefing voor developers schrijven om te zorgen voor manipulatievrije tech.

Wisselen met werkvorm 21?

Deze misschien meer over manipulatie of beïnvloeding? Dan kan de Manipulatiematrix er ook in en kunnen de beënvloedingsmethoden van de KEMs hier ook in.
Click Here

Menselijke moderatie

Het belang van menselijke moderatie in een wereld van machinelearning.

Wisselen met werkvorm 20?

Deze wellicht over inzocht in systemen waardoor juist advies of juiste samenwerking.
Click Here

3D's Check

Check jouw concept op duurzaamheid, diversiteit en digitalisering.

Doe de DDDdans

Een toffe manier verzinnen hoe deze check een creatieve vorm kan krijgen. Check is misschien geen goede naam (dans ook niet;-) maar iets van dialoog ofzo?
Click Here

Strategie voor de toekomst

Stel een toekomstbestendige strategie op voor jouw ontwerp/product.

Ethische analytics

Deze werkvorm misschien richten op andere manieren van doelen stellen en meten. Niet gericht op meer conversie, clicks etc. maar op inhoudelijke feedback van de gebrukers o.i.d.
Click Here

Stel, ik zou die laatste categorie (Ethische creatie of Ethische creativiteit) helemaal omgooien, dan zou ik de werkvormen kunnen baseren op de fases uit de Double Diamond. Omdat de 6e en 7e KEM ook buiten de DD vallen en in mijn ogen ook buiten de invloedssfeer van onze studie, is dit logisch. Alleen de 8ste KEM is wel logisch. Misschien kan ik nog een werkvorm toevoegen over ethische analytics. waarbij andere zaken worden gemeten dan alleen conversie etc. 

De fases van de Double Diamond zijn: discover, define, develop, deliver. Bron van de afbeelding hier beneden: https://uxdesign.cc/how-to-solve-problems-applying-a-uxdesign-designthinking-hcd-or-any-design-process-from-scratch-v2-aa16e2dd550b

Scroll to Top